Eksamenstid
|
Her vil du finne stoff knyttet til vår eksamenstid, og forberedelsene til denne. Dette innbefatter timeplanen de siste ukene (med nedtelling av antall timer i hvert fag) og oppgavene til Eksamen Artium. En takk til Hans Jørgen for å ha skaffet disse til veie. Velg fra menyen under (det kommer mer siden). Norsk I: Norsk er vel det faget jeg, og sikkert mange med meg, i dag ville ha gjort det rimelig bra i (kanskje dere ikke er enige etter å ha lest hva jeg har skrevet på Naturfaglinjens hjemmeside). Når jeg tror dette vile vært mitt beste fag nå (det var vel mitt dårligste av examen artium fagene den gang) henger det sammen med at dette faget etter min mening er et modningsfag som man bruker daglig gjennom hele livet. Andre fag, derimot, glemmer man fort dersom man ikke regelmessig anvender dem. Norsk II: Norsk II, eller norsk sidemål som det heter, er vel ikke så veldig forskjellig fra Norsk I. Vi ble vel i stor grad målt på de samme ferdighetene som i norsk hovedmål (Norsk I) og på hvor flink vi var til å bruke ordlisten (etter det jeg kan huske hadde vi lov å bruke denne). Mitt inntrykk var at sidemålskarakteren stort sett fulgte hovedmålskarakteren. I disse dager virker det som om man stort sett kan skrive hva som helst, og mesteparten blir stort sett godtatt. Jeg leste forresten her en dag at det nå visst nok var eller skulle bli lovlig å skrive jenta i hankjønnsform (jenten); hvis ikke det var et forslag da. Dette gjelder vel både for bokmål og nynorsk antar jeg og illustrerer hvor mye lettere det er i dag med flere muligheter. Norsk I og II artium-oppgavene, som er lagt ut, er de som Naturfaglinjen fikk servert. Jeg tror imidlertid at disse oppgavene var identiske for alle klassene. For alle andre fag vil jeg tro at vi hadde ulike oppgaver, og vi var vel oppe i en del forskjellige fag. Biologi: Denne oppgaven er grei skuring - jeg må nemlig svare blankt. Har liten peiling på dette i dag. Etter det jeg kan huske besto jeg eksamen artium så jeg må jo ha kunnet dette (iallefall en del av det) en gang i tiden. Etter hvert har jeg imidlertid funnet andre ting å fylle hjernen med. Besvarte oppgaver kan sendes Geir eller Inger Lise, som sikkert gir oss mild behandling, alderen vår tatt i betraktning. Matematikk: Jeg hadde nok ikke klart så mange av disse oppgavene i dag. Jeg har nemlig begrenset bruk for matematikk i min jobb, og mye av det jeg lærte av matematikk på gymnaset og universitetet er nok gått i glemmeboken. Det snakkes mye om matematikkforfallet i skolen i dag. For å illustrere dette har jeg lagt ved en utskrift fra Bergens Tidende fra 2000 hvor dette diskuteres. Forholdene har nok ikke blitt så mye bedre siden da. Artikkelen forteller at 52% av elevene strøk ved sin første eksamen ved Universitetet i Bergen. Fire av oppgavene som ble gitt er angitt i artikkelen. Jeg løste dem på under 2 minutter, men jeg hadde nok ikke klart artiumsoppgavene fra 1975. Den gangen hadde vi heller ikke lov å bruke kalkulator. Jeg tror sammenligningen av disse oppgavene og strykprosentene klart illustrerer matematikkforfallet i dag. Bergens Tidenes artikkel finner du ved å klikke her.
|